niedziela, 3 sierpnia 2014

Most Rędziński

Kolejną świetną budowlą, którą mogą pochwalić się wrocławianie jest Most Rędziński. Jest to najwyższa tego typu konstrukcja w Polsce, a wysokość jego pylonów to 122 m. W obecnej chwili stanowi część Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Przeprawa ma 612 m. długości, a razem z dojazdowymi estakadami aż 1742 m. Koszt budowy mostu wyniósł ok. 600 mln zł, a łącznie cała AOW kosztowała mniej więcej 4 mld zł. Z pewnością do całej inwestycji przyczynił się fakt, że Wrocław został jednym z gospodarzy Euro 2012.

Wieczorny widok mostu z piękną iluminacją.


Projekt mostu został wykonany przez Zespół Badawczo-Projektowy "Mosty – Wrocław" pod kierownictwem prof. Jana Biliszczuka. Wykonawcą mostu były firmy Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Budowa rozpoczęła się w 2008 roku, a zakończyła w sierpniu 2011 roku.

Widok z brzegu Odry.


Ciekawostką jest fakt, że most ma na swoim koncie wiele rekordów:
  • najwyższy pylon w Polsce (122 m)
  • najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce (część podwieszona 2 × 256 m = 512 m)
  • najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce
  • najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce – 256 m
  • największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70 000 m2)
Bez wątpienia budowla robi oszałamiające wrażenie. Wrocławianie już się do niego przyzwyczaili, ale wszyscy przyjezdni z którymi rozmawiałem jednym głosem potwierdzają, że wygląda niesamowicie, a najbardziej w nocy gdy jest pięknie oświetlony.